Velika verjetnost obstaja, da veste, za kaj gre, ko slišite »Kotányi«. To je namreč vodilna blagovna znamka v kategoriji začimb in zelišč na slovenskem trgu. Kot pojasnjuje Katarina Pivk Kreft, direktorica Kotanyi Slovenija, so znotraj skupine z 49 % država z drugim najvišjim tržnim deležem, kar jih uvršča takoj za Avstrijo, kjer je Kotányi že vse od leta 1881 doma. V Sloveniji je ta blagovna znamka skozi hčerinsko podjetje, ki danes zaposluje 11 ljudi, prisotna že skoraj 30 let.
O tem, po katerih začimbah Slovenci najraje posegamo, kaj je prestiž na področju začimb in kako povečati marketinški proračun, smo govorili z direktorico Kotanyi Slovenija, ki je svojo pot v podjetju pred 12-imi leti začela kot sodelavka v marketingu in bo na letošnji Slovenski marketinški konferenci konec maja v Portorožu podrobneje predstavila izkušnjo uspešne obrambe omejenih marketinških sredstev na primeru Kotanyi.
Kako velik oz. pomemben trg je Slovenija, gledano skozi perspektivo začimb?
»Slovenija znotraj regije CEE 9-ih držav, za katere imamo podatke trga, na splošno gledano predstavlja približno 1 % celotne vrednosti tega trga. Če pogledamo samo blagovno znamko Kotányi, predstavlja Kotányi Slovenija 3 % vrednosti celotne Kotányi CEE vrednosti. To pomeni, da delamo dobro. Celoten slovenski trg začimb in zelišč je sicer na letni ravni vreden dobrih 17 milijonov evrov.«
Koliko Slovenci posegamo po manj tradicionalnih začimbah in katera med njimi kraljuje?
»Razpon uporabe različnih začimb in zelišč se je v zadnjih letih precej razširil. Uporabniki so bolj osveščeni, več potujejo in s tem odkrivajo druge kulinarike in so posledično drznejši pri uporabi začimb in zelišč. To nas veseli. Poleg tradicionalno najpogosteje uporabljenih začimb, ki so še vedno poper, paprika, česen in cimet, Slovenci zadnja leta vedno več posegamo tudi po kurkumi, dimljeni papriki, razširja se na primer tudi uporaba klinčkov, ki niso več zgolj praznična začimba.«
Se v kriznih časih, ki jim tempo daje npr. inflacija, odpovemo začimbam?
»V kriznih časih uporabniki predvsem postanejo preudarnejši. Začimbe in zelišča so nujna sestavina za dobro jed, hkrati smo se bili med pandemijo primorani naučiti kuhati več in bolje. Del teh navad ostaja, zagotovo pa se preudarnost potrošnikov kaže tako, da nekoliko več posegajo po izdelkih v promocijah ter večjih ekonomičnih pakiranjih. A na drugi strani si še vedno radi privoščijo prestiž, v našem primeru so to mlinčki, ki jih potrošniki naravnost obožujejo.«
Kakšno vlogo igra blagovna znamka v primeru začimb?
»Po podatkih, ki so nam na voljo, je blagovna znamka zelo pomemben element v nakupnem procesu začimb in zelišč. Uporabniki na prodajno mesto običajno pridejo z jasnim namenom nakupa začimbe ali zelišča, to v večini ni impulzni nakup. Običajno so že vnaprej odločeni tudi za blagovno znamko, ki jo želijo kupiti, in sicer to velja za kar polovico nakupovalcev.«
Nam lahko poveste kaj več o vašem pristopu, ki je pripeljal do ohranitve oziroma rasti marketinškega budgeta tudi v zaostrenih razmerah?
»Osnova so po mojem mnenju zagotovo dobri rezultati in zaupanje do uprave in lastnikov. Ko sem pred skoraj 13 leti prišla v podjetje, je bil marketing izvedbena funkcija, ki je pogosto deloval kot podpora prodaji. Z leti smo s sodelavci uspeli zgraditi marketing, ki deluje strateško in se zaveda svoje vloge pri profitabilnosti podjetja, in posledično povečati tudi marketinški proračun. Lahko rečem, da ničesar ne prepuščamo naključju in so naše aktivnosti vedno zelo dobro premišljene in usklajene s prodajnimi, četudi so naša sredstva zelo omejena. Magične formule seveda ni, vsako podjetje mora najti svojo nišo, področje kjer blesti, in to razvijati.«
Lahko z nami delite kak nasvet za vse, ki imajo omejena sredstva, a si jih želijo povečati?
»Nekdo je nekoč rekel, da je največja napaka, ki jo majhno podjetje lahko stori ta, da tudi razmišlja kot majhno podjetje. Moj nasvet: ko gre za ideje, razmišljajte kot veliko podjetje, razvijajte jih brez misli na omejen proračun. Ko razvijete dobro idejo, bodite zelo kreativni pri načinih, kako jo udejanjiti. Morda se pri izvedbi lahko povežete z drugim podjetjem ter si delite stroške in podobno.«