Katere so najpogostejše napake malih in srednjih podjetij pri predstavitvi njihovega finančno-poslovnega načrta za rast investitorjem? To smo vprašali poslovneža, managerja in finančnika z več kot 20 leti izkušenj v bančništvu mag. Aleksandra Vozla, ki je izpostavil 5 najznačilnejših napak:
- »Marsikdo se ne zaveda, da mora iz poslovanja delati pozitivno EBIT in seveda EBITDA, pogosto se cilja visoke prihodke in zanemarja donos.
- Preveč optimistično planiranje prihodkov brez konkretne osnove, od kod bodo dobili likvidnost za obratni kapital. Pogosto je treba dobaviteljem poravnati obveznosti prej, kot jim plačajo kupci. Ustrezno načrtovanje gibanja obratnega kapitala je zelo povezano z načrtovano rastjo prihodkov.
- Pogosto manjka konkretnejša razlaga, kje in s kom bodo dosegli prihodke (ali imajo trg) in ali imajo resurse (zaposleni, surovine in drugo, tudi denar), da bodo zastavljeno lahko izpeljali.
- Pogosto se zlasti pri hitri rasti, ko prihodki že presegajo 2 milijona evrov, podjetje še vedno vodi na t.i. mojstrski način, kjer je vse v eni glavi, namesto bi vzpostavili drugačno organizacijo in odgovornost v podjetju. Pri t.i. industrijskem načinu ima podjetje vzpostavljene osnovne funkcije – npr. direktor, tehnični direktor, komercialni direktor in splošni del ter finance –, ustrezno porazdeljeno odgovornost in jasno opredeljene naloge, kaj kdo dela. Zelo pomembno je, da ima podjetje sistemizirane procese in delovna mesta. Tako nihče ni več nezamenljiv.
- Obratni kapital in likvidnost se načrtuje neodvisno od tega, kako jim plačujejo stranke, nimajo rezerve, če stranke začno zamujati. Takrat je rešitev, da sami zamujajo dobaviteljem ali gredo po likvidnost na banko oziroma prodajajo terjatve.«
Vozel, ki je sodeloval pri prestrukturiranju več podjetij ter pri prestrukturiranju in združitvah večih bank v Sloveniji in tujini, še dodaja, da je za banko najpomembnejše, »da podjetje redno servisira obveznosti, da dosega načrte, in seveda, da ni prezadolženo. Pomembni so ustrezen nivo kapitala, zavarovanja in pripravljenost lastnika, da v primeru, če je to potrebno, pristopi s svojim premoženjem oziroma poroštvom oziroma podredi svoje terjatve do podjetja banki. Transparentnost in jasnost poslovanja.«
Mag. Aleksander Vozel bo vodil dvodelni webinar v organizaciji Poslovne akademije Finance: 17. februarja bo udeležencem razkril, kako podjetja skenira banka, preden odobri denar, 10. marca pa, kako upnik skenira krizo podjetja in mu pride naproti. |