Kako na vodenje družinskega podjetja gledajo (bodoči) prevzemniki?

Kot imamo različne družine in znotraj njih različne odnose, tako imamo tudi različna podjetja, v katerih vladajo različni odnosi. Družine v poslovanje vnesejo svoje edinstvene načine delovanja, ki se lahko prenašajo iz generacije v generacijo. Če so družinske prakse in odnosi dobri, člani družine pa se znajo pogovarjati, dogovarjati in komunicirati, ima podjetje velik potencial za uspešno poslovanje.

Na 12. Družinski konferenci Akademije Finance na Škrabčevi domačiji v Ribnici sem predavala o izzivih in priložnostih, s katerimi se soočajo mladi prevzemniki družinskih podjetij. Za namen predavanja sem intervjuvala 7 podjetnikov – prevzemnikov, ki so mi zaupali svoje zgodbe in izkušnje. Iz njihovih pričevanj lahko razberemo 8 dragocenih naukov oz. koristnih nasvetov glede soočanja z različnimi izzivi.

Nauk št.1: Generacijske razlike in novi pristopi

Načini vodenja se med generacijami razlikujejo zaradi različnih osebnostnih in vedenjskih lastnosti ter vplivov časa, v katerem so odraščale. Mlajše generacije prinašajo sveže ideje in novosti, ki pa pogosto naletijo na odpor starejših generacij. Med intervjuji s prevzemniki se je pokazalo, da so novi pristopi pogosto pomagali dvigniti podjetja na višjo raven. Kljub temu pa starejši pogosto ne odobravajo novih načinov zaradi strahu in nezaupanja, kar lahko vodi v konflikte.Tako je na primer v enem primeru ‘prevzemnik’ delil izkušnjo, kako je oče popolnoma ignoriral njegove predloge, kar je privedlo do konfliktov, dolgoročno pa celo do tega, da je sin odprl lastno podjetje v isti panogi.

Nauk št. 2: Težave pri prepuščanju odločitev

Prva generacija, ki je ustanovila podjetje, se pogosto močno identificira z njim, kar otežuje prepuščanje odločitev naslednikom. Dva sogovornika sta poročala, da so starši prosto ravnali z denarjem podjetja, kar je privedlo do dolgov, ki so jih morali otroci kasneje reševati. Včasih starši težko priznajo napake ali prepustijo vodenje zaradi osebne navezanosti na podjetje, kar lahko škoduje dolgoročnemu uspehu.

Nauk št. 3: Odnos ustanoviteljev do otrok

Nezaupanje staršev v zmožnosti svojih otrok je pogost problem. Starši pogosto gledajo na odrasle otroke kot na neizkušene in jim ne priznavajo sposobnosti za samostojno odločanje. Ta preveč zaščitniški odnos lahko vodi do zamer in konfliktov. Bolje je, da starši priznajo sposobnosti otrok in jih podpirajo pri prevzemanju odgovornosti, kar je pohvala za njihovo vzgojo.

Nauk št. 4: Komunikacija je ključna!

Konflikti med generacijami so neizogibni, vendar je ključ do njihovega reševanja v spoštljivi in odprti komunikaciji. Intervjuvanci so poudarili, da je pomembno, da konflikte rešujemo sproti in jih ne puščamo nerešene. Nespoštljiva komunikacija vodi do zamer in poslabšanja odnosov, kar lahko negativno vpliva na poslovanje podjetja. Dobri odnosi in dobra komunikacija, kjer so vsi slišani, omogočajo uspešno sodelovanje in rast podjetja. Če so družinske prakse in odnosi dobri, člani družine pa se znajo pogovarjati, dogovarjati in komunicirati, ima podjetje velik potencial za uspešno poslovanje. Nasprotno pa lahko slabi odnosi v družini privedejo do velikih težav v podjetju. Ne zaradi prisotnosti težav, ampak zaradi odsotnosti reševanja težav.

Nauk št. 5: Vpliv družinskih odnosov na poslovanje

Osebne težave in konflikti med družinskimi člani se pogosto prenesejo v poslovno sfero, kar lahko negativno vpliva na podjetje. Intervjuvanci so izpostavili, da je pomembno ločiti osebne in poslovne odnose ter morebitne konflikte reševati sproti. Nekateri so ugotovili, da je koristno ločiti družinske pogovore od poslovnih, da se prepreči prepletanje teh dveh področij. Predvsem pa opozarjajo, da ni dobro držati osebne zamere, saj lahko vplivajo na dobre poslovne odnose.

Nauk št. 6: Starši kot zgled in mentorji

Starši so pomembni vzorniki in mentorji za svoje otroke, če so le odnosi dobri. Če starši niso dober zgled ali ne nudijo ustrezne podpore, lahko otroci iščejo mentorje in zgled drugje, kar lahko vodi v oddaljevanje od družinskega podjetja. Mlade generacije si želijo podporo, mentorstvo, hkrati pa svobodo pri odločanju. Pozitivna potrditev in zaupanje staršev lahko bistveno pripomoreta k uspešnemu prevzemu podjetja.

Nauk št. 7: Finančna odgovornost in delovne navade

Sogovorniki so poudarili, da je pomembno, da so otroci vključeni v delovanje podjetja že od malih nog. To jim omogoča pridobivanje delovnih navad in finančne odgovornosti. Preveč razvajeni otroci, ki nimajo izkušenj z delom, pogosto ne cenijo podjetja in denarja, kar se lahko odraža v slabem poslovanju. Starši morajo otroke učiti ravnanja z denarjem in delovnih navad, da bodo pripravljeni na prevzem podjetja. Hkrati pa izpostavljajo, da ni priporočljivo, da se otrokom vsiljuje prevzem podjetja. Otrok se mora sam odločiti, ali želi prevzeti podjetje ali ne, saj lahko nezainteresiranost vodi v slabo vodenje podjetja. Priporočljivo je, da so otroci vpeti v podjetje, ob primerni starosti pa naj se svobodno odločijo, ali bodo prevzeli podjetje ali ne.

Nauk št. 8: Upravljanje lastniških struktur

Gladek prehod lastniških struktur je ključnega pomena za stabilnost podjetja. Postopen prenos lastništva omogoča naravno rast in prilagoditev naslednikov na nove vloge. Pomembno je imeti jasna pravila glede lastništva in vključevati zunanje strokovnjake pri kompleksnih prenosih, da preprečimo konflikte in zagotovimo enotno vizijo podjetja. Priporočljiv je tudi uraden prenos dolžnosti, ki simbolno označi spremembo v vodstvu podjetja.

Če za zaključek le še povzamem: Prevzem družinskega podjetja prinaša številne izzive, vendar tudi priložnosti za rast in razvoj. Stabilni in pozitivni družinski odnosi so ključni za uspešno poslovanje podjetja. Različne generacije imajo različne pristope k vodenju, kar lahko vodi v konflikte in zahteva prilagodljivost oziroma reševanje teh razlik. Nefleksibilnost starejših generacij lahko ustvari napetosti z mlajšimi generacijami, kar zahteva sprejemanje novih pristopov. Starši morajo postopoma prenesti odgovornost in zaupanje na naslednjo generacijo, kar zahteva čas in vzpostavitev medsebojnega zaupanja. Jasno komuniciranje pričakovanj je ključno za preprečevanje konfliktov, zamer in nesporazumov med družinskimi člani. Neposredna in spoštljiva komunikacija med družinskimi člani je ključna za reševanje konfliktov, izogibanje zamer in ohranjanje dobrih odnosov. Osebni konflikti in zamere se lahko prenesejo v poslovno okolje, kar vpliva na učinkovitost in uspešnost podjetja. Starši so pomemben vzor in mentor za svoje otroke v poslovnem svetu, kar zahteva priznanje napak in spoštovanje medsebojnih odnosov. Čimprej in čim bolj natančno pa je potrebno urediti tudi lastniške in poslovne strukture.

Marijeta Kobetič je svetovalka z večletnimi izkušnjami na področju podjetništva in bogatimi izkušnjami na področju organizacije.

Deli:

Povezana vsebina

KONFERENCE
KONFERENCE

Prijavite se na novice

Prijavite se in ne zamudite dogodka in vsakodnevnih novic