Pri nabavi, prodaji, najemu ali uporabi službenih avtomobilov v službene in zasebne namene obstajajo številne pasti davkov in dokazovanja stroškov. Rosano Dražnik, magistro davčnega prava in preizkušeno davčnico pri Slovenskem inštitutu za revizijo z več kot 20-letnimi izkušnjami iz davčnega svetovanja, smo prosili, da opozori na 5 najpogostejših napak.
Napaka št.1: »Od zasebne rabe tovornih vozil ljudje ne obračunajo bonitete.
Dejansko je v drugem odstavku 43. člena ZDoh-2 posebej urejeno, kako se obračuna boniteto za zasebno rabo službenih osebnih motornih vozil, medtem ko za obračun bonitete za zasebno rabo tovornih vozil ni posebnih določb, kar pomeni, da je treba boniteto obračunati po splošnih pravilih, torej na podlagi primerljive tržne cene ali dejanskega stroška, ki ga ima delodajalec v povezavi z zasebno rabo tovornega vozila.«
Napaka št. 2: »V primeru zasebne rabe tovornih vozil, zavezanci ne obračunavajo DDV.
Zakon o davku na dodano vrednost dovoljuje odbitek DDV od tovornih vozil. Vendar to hkrati pomeni, da če se tako vozilo uporablja za zasebne namene, je potrebno od zasebne rabe obračunati DDV. Davčni zavezanci bi v primeru zasebne rabe tovornih vozil torej morali voditi evidenco kilometrov za službene in zasebne namene, da bi se lahko pravilno obračunala boniteta ter izkazala obveznost za DDV.«
Napaka št. 3: »Pri nakupu vozila iz tujine (EU) nakateri zavezanci ravnajo napačno, ko ne vključijo DMV v davčno osnovo za DDV.
Pravilno bi bilo, da bi pri samoobdavčitvi za namene DDV nakupno vrednost vozila, torej vrednost na računu, povečali še za DMV in od tako dobljene davčne osnove obračunali DDV. Če gre za nakup avtomobila, pri katerem kupec nima pravice do odbitka DDV ali nima pravice do odbitka DDV v celoti, je torej lahko to pomembno zaradi pravilno obračunanega in plačanega DDV ter pravilno izkazane nabavne vrednosti vozila v računovodskih evidencah.«
Rosana Dražnik bo 31. maja letos vodila seminar Kakšni davki se plačujejo na službene avtomobile? >>Več informacij o seminarju |
Napaka št. 4: »Davčni zavezanci, ki se ukvarjajo s preprodajo rabljenih avtomobilov, se identificirajo za DDV šele, ko razlika v ceni doseže vrednost 50.000 EUR.
Dejansko se v promet 50.000 EUR všteva celotna prodajna vrednost rabljenega vozila, tako da se dejansko pri dražjem avtomobilu lahko zgodi, da se je treba vključiti v sistem že pri prvem prodanem vozilu. Vsekakor svetujemo, da se zavezanci takoj vključijo v sistem DDV, saj tako lahko optimizirajo svoje DDV obveznosti, še posebej, če vozila kupujejo od davčnih zavezancev iz tujine.«
Napaka št. 5: »Davčni zavezanci, ki kupijo vozilo iz EU, avtomatsko obračunajo DDV od takega vozila in delajo samoobdavčitev v Sloveniji, ne da bi dejansko preverili, kakšne so klavzule na računu in ali je dejansko sploh nastala obveznost za obračun DDV v Sloveniji.
DDV se namreč obračuna samo, če je prodajalec, DDV zavezanec v drugi državi članici ali predmet dobave novo vozilo in je bilo torej vozilo dobavljeno kot oproščena EU dobava. Če je bilo vozilo dobavljeno npr. po posebni ureditvi za rabljena vozila ali s strani fizične osebe v tujini ali bi bila prodaja takega avtomobila oproščena DDV v državi članici, od koder vozilo pride, potem obveznost za obračun DDV v Sloveniji ne nastane. Je pa preverjanje v praksi lahko tudi naporno in zamudno, saj so lahko na računu klavzule v jezikih, ki jih kupec ne razume ali sklicevanje na določbe zakona, ki so nam nepoznane, zato je pomembna komunikacija s prodajalcem – že pred samo transakcijo in po potrebi tudi po njej, če kaj ni jasno.«